Pražské Jezulátko. Nové historické poznatky a archeologické objevy

Známé informace

Pražské Jezulátko, známé také jako Malostranské Jezulátko, je malá vosková soška Ježíška, která se nachází v kostele Panny Marie Vítězné na Malé Straně v Praze. Soška je oblíbeným poutním místem a symbolem dětské nevinnosti a víry.

Pražské Jezulátko

  • Materiál a rozměry: Soška je vyrobena z vosku a měří asi 47 cm na výšku.
  • Historie: Původ sošky není zcela jasný, ale věří se, že pochází ze Španělska ze 16. století. Do Čech ji přinesla šlechtická rodina Lobkowiczů.
  • Zázračné schopnosti: Sošce jsou připisovány zázračné schopnosti, zejména při ochraně proti nemocím a při pomoci potřebným.
  • sošku Pražského Jezulátka řád bosých karmelitánů získal z odkazu Polyxeny z Lobkowicz, která jim tuto voskovou sošku věnovala v roce 1628.
Pražské Jezulátko
Pražské Jezulátko

    Kostel Panny Marie Vítězné

    • Historie: Kostel byl původně postaven v roce 1613 luterány a nesl název kostel Nejsvětější Trojice. Po bitvě na Bílé hoře (1620) byl kostel převzat katolíky a předán karmelitánům.
    • Architektura: Jde o raně barokní stavbu, která byla přestavěna z původního luteránského kostela. Jedná se o první barokní kostel postavený v Praze.
    • Významné prvky: Interiér kostela zahrnuje honosné barokní prvky, oltáře, fresky a prostor, kde je vystaveno Pražské Jezulátko.

      Původní luteránský kostel

      • Název: Kostel Nejsvětější Trojice.
      • Období: Postaven v roce 1611–1613 pro luteránskou komunitu během relativně krátkého období náboženské tolerance v předbělohorských Čechách.

      Po bitvě na Bílé hoře: Po porážce českých stavů byla většina nekatolických kostelů v Praze převedena pod správu katolické církve, včetně tohoto kostela, který byl předán karmelitánům v roce 1624.

      Kostel Nejsv. Trojice. Projekt 1611. Plán je uložen v archivu Muzea hl. m. Prahy

      Nová historická a archeologická zjištění

      • Parcela kostela se nalézá jižně od nejstaršího jádra levobřežní středověké pražské sídlištní aglomerace osídlené již od 9. století.
      • Zkoumaná plocha ležela vně opevnění podhradí Pražského hradu.
      • Do hradeb podhradí se dostala až po rozšíření opevněného prostoru směrem na jih, někdy ve 2. polovině 10. či v 11. století.
      Opevnění pražské levobřežní aglomerace v 10.–11. století s červeně vyznačenou plochou kostela Panny Marie Vítězné
      1 – průběh nejstarší známé linie hradby Pražského hradu; 2 – předpokládaný rozsah opevnění hradčanského předhradí; 3 – možné vnitřní členění plochy hradčanského předhradí; 4 – opevnění podhradí; 5 – předpokládané první rozšíření podhradí; 6 – jižní linie opevnění podhradí po dalším rozšíření k jihu; 7 – předpokládaná fortifikace u hrany zaniklého koryta Vltavy; 8 – prostor nástupiště na most s doloženou dřevěnou komunikací; a – známé úseky dřevohliněné hradby (zčásti rekonstruováno); b – předpokládané úseky dřevohliněné hradby; c – známé nebo předpokládané příkopy; d – předpokládané brány; e – předpokládaná poloha dřevěného mostu přes Vltavu; f – dokumentované linie řezů A, B, C, D, E.

      • Patrně až po zániku raně středověké hradby v Nebovidské ulici, jižně od Maltézského náměstí (tj. v 11.–12. století), vznikají v této části pozdější Malé Strany řemeslnicko-agrární osady Nebovidy (první zmínka 1235, vznik již patrně ve 12. stol.) a Trávník.
      • Osada Nebovidy s farním kostelem sv. Vavřince se nalézala jižně od zkoumaného místa.
      • Východně se nalézaly pozemky komendy johanitů.
      • Johanitská komenda byla založena mezi lety 1158–1169 na pozemcích darovaných rytířům Vladislavem II.
      • Pozemky západně od Karmelitské ulice, kde stojí i kostel Panny Marie Vítězné k majetku johanitů už nepatřily.
      • Po založení vrcholně středověkého města za vlády Přemysla Otakara II. v roce 1257 se zdejší osídlení podél Karmelitské ulice při úpatí Petřína nalézalo mimo opevnění města i mimo opevnění pražské johanitské komendy.
      • Po dokončení stavby Hladové zdi v polovině 14. století, za vlády Karla IV., se prostor ocitl uvnitř hradeb rozšířené Malé Strany.
      • Vznik kostela Nejsv. Trojice je spojen s historií a potřebami luteránské fary malostranské obce soustředěné okolo farního kostel sv. Mikuláše.
      • S růstem obce v 16. století se přeplňoval farní hřbitov. Proto luteránští farníci zakoupili za tehdejší domovní frontou Karmelitské ulice v místech dnešního kostela a dále k severozápadu roku 1579 kus zahrady.
      • Uvedení hřbitova do provozu si vynutil velký mor roku 1582, ale k jeho řádnému zřízení došlo až v roce 1584.
      • Hřbitovní kostelík M. Jana Husi a M. Jeronýma byl vystavěn nejpozději v roce 1586.
      • Po přílivu německých luteránů na přelomu 16. a 17. století jim byl nejpozději v roce 1609 kostelík M. Jana Husi propůjčen k německým luteránským bohoslužbám.
      • Ti se nedlouho po tomto datu rozhodli ke zbudovaní velkého kostela.
      • Malostranská obec 20. 6. 1611 koupila od pozůstalých císařského vrátného na Hradě, Janu Schenkovi, dva domy v uliční čáře, na místě dnešních schodišť a zbořila je.
      • Zahradu za těmito domy darovaly její majitelky Dorota Kohoutová a Dorota Skálová.
      • Základní kámen k novému kostelu Nejsv. Trojice byl za slavnostního ceremoniálu 20. 7. 1611 přinesen z oltáře Husova chrámu.
      • Pro stavbu kostela zachovaly se v Muzeu hl. m. Prahy plány.
      Kostel Nejsv. Trojice. Projekt 1611. Plán je uložen v archivu Muzea hl. m. Prahy
      • Stavba pokračovala rychle, a již dva roky po položení základního kamene, byla 21. 7. 1613 uvedena do provozu.
      • Měl sloužit německému kázání a bohoslužbě jako filiální k faře sv. Mikuláše.
      • Autorství pozdně renesančního kostela náleží patrně G. M. Filippimu.
      • Zasvěcení chrámu Nejsvětější Trojici odpovídá jejímu italskému vzoru, římskému chrámu S. Trinita dei Monti, postaveného v letech 1580–87.
      • Po Bílé hoře proběhla konfiskace a po určitých dohadech, při nichž projevili o stavbu zájem jak jesuité, tak dominikáni, jej spolu s domem kazatele získali 7. září 1624 bosí karmelitáni, těšící se velké přízni císaře.
      • Karmelitáni zahájili hned po nastěhování přestavbu kostela, který, protože patřil k nejvýznamnějším luteránským stavbám a nadále by tuto víru připomínal, musel být zcela přestavěn.
      • Navíc se karmelitáni museli přizpůsobit svému vzoru, jenž byl zase pro ně závazný i v jiných místech.
      • Pravděpodobně ještě před vpádem Sasů do Prahy roku 1631, stačili karmelitáni postavit nový presbytář v místech někdejšího hlavního vstupu, tedy stavbu protáhnout k západu.
      • Mezi lety 1636 a 1644 došlo i k vybudování nového východního průčelí na místě původního závěru kostela Nejsv. Trojice.
      • Ten byl zbourán v roce 1634. Na průčelí jsou dva letopočty – pod křížem stojícím na tympanonu 1640 a u Maradasova štítu 1644.
      • Kostel nově zasvěcený P. Marii Vítězné získal nesprávnou orientaci s presbytářem na západě, když původní hlavní průčelí, které se obracelo k Petřínu, bylo obráceno do ulice.
      • Brzy se stal kostel centrem nového kultu sošky „Pražského Jezulátka”, který řád bosých karmelitánů získal z odkazu Polyxeny z Lobkowicz, která jim tuto voskovou sošku věnovala v r. 1628.
      • Ještě za výstavby nového karmelu (kláštera) řeholníci vyhloubili pod kostelem kryptu (1666). Po jeho dostavbě se znovu v r. 1669 pustili do dokončení kostela – tehdy proběhla dostavba horní etáže jižní věže.

      Archeologický výzkum

      Archeologický výzkum prováděný zde Národním památkovým ústavem na přelomu let 2023 a 2024, potvrdil (raně středověké opevnění a sídelní aktivity, vrcholně a pozdně středově osídlení, závěr luteránského kostela) a obohatil (nález pozdně středověké sladovny, několik vrcholně středověkých zahloubených domů, vodovod) naše poznatky o tomto velice zajímavém a hojně navštěvovaném místě.

      Zdroj: BOHÁČOVÁ, Ivana; CYMBALAK, Tomasz; ČIHÁKOVÁ, Jarmila; DRAGOUN, Zdeněk; HASIL, Jan et al. Průvodce pražskou archeologií: památky známé, neznámé i skryté. Praha: Archeologický ústav Akademie věd České republiky; Havrda, Jan: Nálezová zpráva zjišťovacího archeologického výzkumu NPÚ ú. o. p. v Praze č. 2019/30, Karmelitská ppč. 382, zjišťovací sonda na rampě u kostela P. Marie Vítězné

      Archeologický průzkum v místě před dochovaným závěrem luteránského kostela Nejsv. Trojice