Posázavský pacifik je vžitý název pro železniční trať, jež byla vybudována na přelomu 19. a 20. století mezi Prahou a Světlou nad Sázavou. Ve své době přinesla do regionů, kterými probíhala, hospodářský vzmach, především usnadněním transportu kamene z četných lomů, dřeva z hustých lesů a v neposlední řadě i výrobků ze skláren v Sázavě (Kavalír) a Samechově (Růženín). Rovněž do končin podél trati, kryjící se až na výjimky s řekou Sázavou, přivedla turisty a trempy, kteří ji jako první začali, díky její podobnosti se severoamerickou železnicí překonávající rovněž četná údolí, soutěsky, mosty a tunely, nazývat „pacifikem“.
V současné době (LÉTO 2024) se můžete po této historické trati projet Posázavským motoráčkem (jízdní řád zde) každou prázdninovou neděli z Pražského hlavního nádraží přes Vrané nad Vltavou do Čerčan.
Mimo prázdnin i během nich, lze historickou tratí Posázavského pacifiku projet běžnými linkami z Prahy do Čerčan – trať č. 210 a z Čerčan do Světlé nad Sázavou – trať č. 212.
Jak trať vznikala:
- v roce 1894 byl hotov plán stavby z Modřan do Čerčan
- v roce 1897 byly zprovozněny tyto úseky: nejprve Čerčany – Prosečnice, dále Modřany – Vrané nad Vltavou – Dobříš a Prosečnice – Jílové u Prahy
- mezi lety 1898 a 1900 se budovala trať Jílové – Skochovice
- v letech 1899 až 1901 se budoval úsek z Čerčan přes Rataje do Kolína
- a mezi lety 1902 a 1903 odbočná trať z Ratají do Kácova.
Zajímavosti:
- ocelový most u Davle z roku 1905. Točil se zde americký válečný snímek Most u Remagenu. Zajímavostí je, že zde byl pro potřeby natáčení vybourán a následně zasypán falešný železniční tunel
- skalní útvar „Pikovická jehla“ či „komín“ u Petrova. Železničním zářezem umocněná kamenná dominanta s výškou 40 m od hladiny řeky Sázavy
- kamenný železniční viadukt u Žampachu. Nejvyšší (41,5 m) kamenný most v České republice vystavěný v letech 1898-1899 nad údolím Kocour
- podhradní městečko Odranec na úbočí pod zříceninou hradu Stará Dubá u obce Hvězdonice. Trať zde protíná hradby u zbytků věžovitých bran
- ocelový most v Ratajích. Most vyrobený v roce 1900 má jediné pole a je dlouhý 72,6 metru.
zdroj: Kocurová, V. – Posázaví, Zmizelé Čechy. Praha 2013.